Leif Pettersson berättade om sitt rika löparliv i Tiansgården.

Långdistanslöparen Leif Pettersson berättade kort om sitt rika löparliv i Tiansgården söndagen 14 april.

Leif var med och bildade Ryssbergets IK den 13 januari 1973. Klubben har sin lokal på Kyrkvägen sen 2003 i Bromölla.

Verksamheten rullade igång i Kapellparken och här spelade vi boll och sprang runt parken merparten av vår fritid. Leif sprang ofta hemifrån, tränade rationellt och var inte direkt osnabb, långa korta intervaller och backträning. Tränade oftast själv i ganska många år. Gav sig alltid ut oavsett väder vind.

1973 startade vi en renodlad långlöpare förening, samma år blev Ryssberget IK upptagna i svenska friidrottsförbundet med automatik in i Skånes friidrottsförbund. I den vevan började Leif satsa rejält på löpningen, han ville se hur bra han kunde bli. Många gånger hjälper inte hård träning, man måste ha den mentala biten med sig också och så lite talang också som inte riktigt räckte till, sen det här med att avbryta ett lopp var aldrig att tänka på, säger Leif. Ryssberget har också tävlat ute i Europa samt tågresor till merparten av Europas huvudstäder.

default

-Måste berätta att Lidingöloppet som är ett superarrangemang och en av mina favorittävlingar, en tuff bana men jättevacker natur. Jag tävlade i 50 års-klassen 1990 och det var 40 startande och jag gick in som 3: a och var näst bästa svensk. Jag var otroligt glad för det, något som jag levde länge på, säger Leif.

Ryssbergets IK har en stark ställning när det gäller stafetttävlingar i Skåne. Här har vi har dominerat stafettloppen i Skåne under många år. Vi har också haft Bromölla Marathon-tävlingar som vi tråkigt fick lägga ner p.g.a. för stor konkurrens från Stockholm Marathon och många andra föreningar, säger Leif.

Därefter fikades i storstugan…

-Nu passar jag på att göra reklam för en straffettävling tillsammans med Rotary den 4 maj nere i Bruksparken i centrum, säger Leif avslutningsvis.

Peter Lennartsson 14 april 2024