Ivetofta Hembygdsförening gratulerar Bert-Inge Green, Bromölla till årets kulturpris i Bromölla kommun.

PS: kulturpriset är delat med Elisabet Radeklev

Motivering: Bert-Inge har genom att på nyare kartor över kommunen fört över äldre uppgifter så långt ned som till slutet på 1700-talet på det nyare kartmaterialet. Detta ger en helt ny dimension att studera gamla och nya kartor på en och samma karta. Uppgifter som äldre byggnader, vägar, fastighetsgränser, fornminnen, historiska platser stenrösen mm.
En pedagogisk snillrikedom.
Det som man också imponeras av är att han med metoden täcker upp nästan hela kommunen utom Näsum. Arbetet med ”förnyelsen” av kartan har tagit lång tid och har pågått under mer än tio års tid. Det är heller inte enbart en skrivbordsprodukt, utan studier har till mycket stor del skett ute i terrängen. Den finns förstås också i digital form.

Bert-Inge har till Ivetofta Hembygdsförening överlämnat ca 50 plastade kartor i A3 format täckande vår kommun. Det står oss fritt att visa kartorna för allmänheten vilket, vi gjort vid ett par tillfällen, nu senast på hemvändardagen den 18 maj. Kartorna väckte stort intresse vid hälsomässan ifjol i Sparbankshallen.

Vi har dessutom låtit trycka upp några kartor i A1 format som går att rulla ihop och som kan hängas upp på vägg. Flera Bromöllabor har dessutom önskat och fått köpa sig en karta i A3 format till en billig peng.
Detta är en kulturgärning av stora mått!

Intresserad av B-I Green kartor kontakta : bingegreen@gmail.com

Styrelsen Ivetofta Hembygdsförening 20231020