En välbesökt Hemvändardag 18 maj 2023

Kristi himmelfärdsdagen var vändpunkten för Ivetofta hembygdsförening när det gäller besökande hemvändare. Man uppskattade till ca 200 st som kom till Tiansgården för att träffa vänner och bekanta. Hemvändardagen är en tradition att välkomna tillbaka före detta elever eller invånare till vår ort Bromölla.

Ordförande Bo Ferm var riktigt nöjd med hemvändardagen med så många som kom.
Populärt var också alla konfirmationsbilderna från Ivetofta kyrka som sträckte sig tillbaka till 1950-talet. Gladde många, framkallade gamla minnen som dök upp igen som var glömt sen länge.

Hemvändadagen bjöd på massor av minnen i form av film om gamla Bromölla. Bilderna var ifrån början av 1950-talets Bromölla, var väldigt uppskattat. Bland annat så kunde man också se och gå igenom kartmaterial från 1700-talets början fram till idag. Bra med kartorna var att dagens vägar blandat med gamla vägar från förr, gjorde att man med lätthet kunde hitta rätt i kartmaterialet som kartritare Bert-Inge Green har skapat. Fantastiskt material som vi i föreningen har tillgång till.

En som var ordentligt intresserad av kartorna var Göran Gunnarsson.
Gamla inbundna tidningar i form av stora böcker, en av nyheterna var att Ifö Bromölla träningsspelade mot allsvenska Åtvidaberg på Håkanryds idrottsplats i mars månad 1969. Matchen slutade 1–1 Zerny Salomonsson gjorde målet, uppspelet svarade Jesso Michalski med ett inlägg från högerkanten.
Hemvändare som hittar rätt direkt bland kartorna…
Storstugans kaffestuga fylldes med glada hemvändare över en god fika med sina vänner och bekanta. Som lovade varandra vi träffas nästa år igen 2024.

Bromöllas släktforskarförening med Åke Karlsson fanns också på plats för att hjälpa och sprida sina kunskaper om släktforskning.

Vinnare i lotteriet om de två fina litografierna av Willy Dennberg blev Bert-Inge Green.

Ha de gott
Peter Lennartsson