Ivetofta Hembygdsförening

Fossiler vad är det? Filip Lindgren förklarar!

Filip skapade en otrolig inlevelse med publiken,.

Ivetofta Hembygdsförening erbjöd en trevlig stunds föreläsning om fossiller för svindlande 80 miljoner år sedan söndagen den 28 augusti i Tiansgårdens lokaler. Vilka djur levde i Krita havet eller närmare bestämt Kristianstadsbassängen, för 80 miljoner år sedan?

Svaret är långt som ni vet.

Filip Lindgren har fått en hajart uppkallad efter sig, nämligen ”Synecodus Filipi” var en haj som existerade samtidigt med dinosaurierna.

Men ett ska ni veta att Fossiljägare Filip Lindgren som bor bara några stenkast från Ivösjön och är mannen som tidigare har fått en hajart uppkallad efter sig, nämligen ”Synecodus Filipi” var en haj som existerade samtidigt med dinosaurierna. Att hajen fick bära Filips namn beror på att han arbetat hårt för att göra paleontologin populär och för att han jobbar med att föra ut kunskapen till allmänheten.
Nedersta raden höger Hajtänder från Åsens Fältstation – Archeolamna, en makrillhaj.

Det fick vi verkligen höra, Filip berättade på ett spännande sätt och var saklig om sina fossilfynd. På Åsens fältstation i Näsum hittar man ofta Ivetoftabon Filip Lindgren. Där hittar han i sin tur ofta fossilfynd från forntiden. 2020 blev det möjligt att följa med på fossiljakt fältstation. Området är nu Sveriges främsta fyndplats när det gäller dinosaurieben.
Hajtänder från Åsens Fältstation-Squalicorax, en makrillhaj.
Filip Lindgrens fossilsamling 2004

Kristianstadsbassängen anger platser från vilka dinosaurielämningar har hittats.

Ett konstverk gjort av Filips dotter Alexandra. Det visar Ivön och några av de tongivande detaljerna samt sagorna från ön.
Hajtänder och delar av Filips fossilfyn.

Peter Lennartsson
20220831