KB uppmärksammade vår årsskrift 2018

Bromöllabors berättelser står i centrum i hembygdsföreningens årsskrift.                               Foto: Roger Bing

Bygden och personerna som levt i den står i centrum i Ivetofta Hembygdsförenings årsskrift. 2018 års upplaga har nyss lämnat tryckeriet.

Den första årsskriften kom ut för mer än 35 år sedan, 1982, och nu ligger en ny purfärsk utgåva klar. En publikation perfekt för den som vill få en inblick i Bromöllas och kringliggande orters bygdehistoria.

Föreningens ordförande Bo Ferm berättar att man blandar korta och längre texter i skriften och att man försöker få en blandning av kvinnor och män.

Här finns bland annat en intervju med nyss bortgångna Jenny Mattisson som föddes 1915. Just Bromöllabornas egna livsberättelser är ett stående inslag i skriften.

Konditoriserien från 2017 års årsskrift får en fortsättning 2018.

– Jag har skrivit om biokonditoriet och verksamheterna i Reginahuset. Jag har fått tag i personer som jobbade där, säger Bo Ferm.

Dessutom reds det ut hur det gick till när polischef Harley Dahlberg blev vådaskjuten på Brostugans kafé