Ivetofta Hembygdsförening

Kvarnen Bromölla…

Det är med stolthet och glädje vi konstaterar att vi till kulturarvsdagen den 13 september 2015 har skapat och invigt ett minnesmärke över Bromölla.

Bro-mölla är ett linoljebränt smidesmärke.

Kvarnen Bromölla är ett linoljebränt smidesmärke. Foto Peter Lennartsson                                                                                                                                                                      Nu har vi kommit till ett slut och arbetet med minnesmärket blev precis så bra som vi hade hoppats på. Nu knyter vi ihop säcken och tackar de som medverkade, så att minnesmärket nu kommer att finnas och uppskattas av kommande generationer.

Vi vill även tacka alla som på något sätt har hjälpt till att förverkliga det fina minnesmärket. En del har bidragit mera andra lite mindre.

Ivetofta Hembygdsförenings styrelse tackar nedanstående;

Lars Ferm, konstnärlig utformare

Kommunalråd, Jenny Önnevik

Kultur- och bibliotekschef Pernilla Tomasson

Turist- och fritidschef Tobias Delfin

Verksamhetschef Anders Wanstadius

Thage Leo, Brodde Almer, Sven Almer

David Svensson Bygg- och Byggnadsvård i Gualöv

Pelle Sandberg, Sandbergs Smide och Mekaniska AB i Bromölla

Jockes Gräv och Schakt i Håkanryd

Göinge Arnimek AB i Hanaskog

Gat & Kantsten AB

Vånga Sågverk

Husbyggarna Syd, Rune Ferm, Nogesund

Karlssons Gräv & Stubbfräs i Bromölla AB

PEAB

Villands härads hembygdsförening

Info:

Namnet Bromölla kommer från ”Bromölla”, en kvarn som låg vid Skräbeå. Denna del av ån torrlades 1874 vid sjösänkningen och en ny kanal grävdes.

Bromölla var en obetydlig bondby, som kallades Tunnby fram till slutet av 1800-talet. Då började man bryta kaolin och kalksten på Ivöklack som kom att användas på ”Iföverken”. Här börjar en ny intressant historia.

2015-09-20

Bo Ferm