Ivetofta Hembygdsförening

Slaget om ”När Østdanmark blev Sydsverige”

Mjällbybon, historikern Marcus Bernhardsson

Historiker Marcus Bernhardsson från Sölvesborg som berättar om ”När Østdanmark blev Sydsverige: ”snapphanar, stormaktstid och skånelandskapen”

Söndagen den 10 november gästade Mjällbybon, historikern Marcus Bernhardsson Ivetofta Hembygdsförening i Tiansgården. Inför ett 100-tal förväntansfulla besökare, levererade Marcus ett uppskattat föredrag om ”När Østdanmark blev Sydsverige: ”. Marcus berättade att Pappa kommer från Bromölla och Mamma från Listerlandet, så jag är häften Skåning och hälften Bleking.

Marcus inledde med berättelser om Carl X Gustaf och Carl XI av Sverige men också om Danmarks Frederik III, varpå Marcus kommer in på tåget över Stora och Lilla Bält samt Roskildefreden, som gjorde Blekinge till ett svenskt landskap. Ekonomin på den tiden var skral, armén kostade sju tunnor guld om året när soldaterna skulle ut i krig.

Vintern 26 februari 1658 var mycket kall, då freden i Roskilde som gjorde Skåne och Blekinge m.fl. landskap som gick från danska kronan till den svenska för 361 år sedan. Fram till 1658 var Danmark den ledande stormakten i Norden. Sverige var stormakt 1658–1721. Hur gick det till? Lojal befolkning, svaga grannar och överlägsen militärteknik.

Men 1675–1679 ville Danmark ha tillbaka sin östra rikshälft, som kallades Skånska kriget. Därefter blev Snapphanarna aktiva och de var folk som levde utanför lagen. Arvet efterstormaktstiden blev Skåne, Blekinge och Halland som numera är svenska landskap,samt att vi har en Köpinge som heter Bromölla. Vem vet våra danska förfäder,har kanske gett oss snapphaneblod i våra ådror!

För första gången hade vi också texttolkning på egen skärm, som blev väldigt lyckat för dom som har svårt att höra.

text/foto peter lennartsson 20191110